Fork me on GitHub
#clojure-norway
<
2024-01-24
>
Hagenek06:01:25

Morn :saluting_face:

kolstae08:01:01

God morgen!

augustl08:01:05

god morgen 👋

teodorlu09:01:57

God morgen!

teodorlu09:01:36

NĂ„r dere skriver applikasjonskode (ikke biblioteker), hvordan starter dere “pĂ„ toppen” med navnerom? minapplikasjon? com.ettfirma.minapplikasjon? (har akurat lest https://github.com/Mattilsynet/smilefjes-deux/blob/e16fe57c8e7d9468f11c0d8cb0d5353466b33e31/src/smilefjes/components/search_result.cljc smilefjes-deux, og ser at smilefjes. er toppen)

cjohansen09:01:06

Da har du svaret til @magnars og meg 😄

🎉 1
cjohansen09:01:37

Jeg foretrekker at namespaces er korte og kompakte (men selvfĂžlgelig unike nok til Ă„ fungere som ns)

👍 1
msolli09:01:31

Samme her, bare minapplikasjon.

👍 1
augustl09:01:42

enig, minapp holder i lange baner

👍 1
augustl09:01:54

med mindre du skal ha com.annetfirma og se.ikea i samme prosjekt da 😄

😄 1
teodorlu09:01:40

Kult! Da ser det ut som jeg har dratt pÄ meg noen vaner fra java-verdenen. Jeg har selv sittet med eu.teod.minapplikasjon med to ekstra nivÄer nÞsting i kode kun jeg skal bruke. Jeg har aldri likt de to ekstra nivÄene. Da kan jeg vurdere Ä slutte med det!

augustl10:01:22

i JS er det jo vanlig Ă„ ikke ha et namespace for app-kode, og putte alt rett i src, i og med at det ikke er noen teknisk grunn til Ă„ wrappe alt i et namespace som pĂ„ JVM-en. Litt usikker pĂ„ hvilket problem namespacing av app-kode lĂžser 😄

👍 1
teodorlu10:01:04

jeg har sagt til meg selv at jeg kanskje en gang vil Ăžnske Ă„ plutselig bruke appen fra en annen app uten Ă„ modifisere noe — men det tror jeg aldri jeg har gjort i praksis.

cjohansen10:01:19

Jeg syns det er ryddig og fint Ä ha et toppnivÄ. Jeg har flere ganger samlet flere kodebaser i en, og da er det veldig praktisk at de legger seg side-om-side i src, og at de er tydelig merka med hvor de hÞrer til

👍 2
teodorlu10:01:10

Ett toppnivĂ„-navnerom er ogsĂ„ noe jeg liker estetisk. Dere lager smilefjes.db, ikke db fordi dere lager smilefjes sin database / datamodell, ikke en generell database / datamodell. Da gir det mening med “skarpere domenesprĂ„k” synes jeg.

💯 1
teodorlu10:01:49

Jeg koser meg skikkelig med Ä lese smilefjes-koden nÄ. Fin oppfÞlgning til Datomic-kurset, Ä faktisk fÄ se hvordan dere jobber med Datomic (og clojurescript) i praksis.

cjohansen10:01:57

Artig 🙂 VĂŠr obs pĂ„ at det er litt sĂ„nn "fort og gĂŠli" fordi vi mĂ„tte lage noe pĂ„ en uke i forbindelse med at en gammel server skulle skrus av 😄

magnars10:01:48

ja, i den koden er det ikke bare "used in anger", men "used in a rush" 😅

😂 1
😁 1
magnars10:01:35

men ja, det er pĂ„ mange mĂ„ter veldig nyttig kode Ă„ ta en titt pĂ„, nettopp fordi den er Ă„penbart "brukskode" 😅

👍 1
augustl10:01:02

en slags showerthought i spÞrsmÄlsform: tenker dere noen ganger pÄ organiseringen av kode internt i et namespace? Noen liker Ä gruppere ting litt sÄnn halv-logisk osv. Kanskje med kommentarer med varierende grad av ASCII art for Ä lage en visuell markÞr pÄ en seksjon i et namespace. Jeg bruker veldig lite tankekraft pÄ det, og lager nye funksjoner bare et eller annet sted i namespacet. Eneste regel jeg fÞlger et at en funksjon mÄ defineres fÞr den kalles

1
augustl10:01:23

er muligens tilbÞyelig til Ä lage ting som er forholdsvis generiske util-funksjoner som har lite med domenet Ä gjÞre pÄ toppen av namespacet, sammen med eventuelle statiske defs for Ä unngÄ magic numbers osv

magnars10:01:47

Jeg tenker vel at hvis du introduserer store kommentar-skillelinjer for Ä separere navnerommet ditt, sÄ burde du hatt to navnerom.

magnars10:01:57

Jeg forsÞker Ä ha relevante datastrukturer i toppen av siden, og en stor og fin comment-block pÄ bunn, men bruker ikke mye tid pÄ Ä rydde i rekkefÞlge utover det.

👍 2
cjohansen10:01:01

Samme. Men det hender at jeg samler relaterte ting i blokker i et stort namespace som jeg tenker at pÄ sikt skal ut i flere namespaces. Har gjort det i replicant-koden - det var for mye bryderi Ä ha flere namespaces nÄr koden var i stor endring.

augustl10:01:31

i noen universer er det tilogmed editor-stþtte for inndeling av namespace/fil 😄

teodorlu12:01:10

Jeg forsÞker Ä ha relevante datastrukturer i toppen av siden, og en stor og fin comment-block pÄ bunn, men bruker ikke mye tid pÄ Ä rydde i rekkefÞlge utover det.Hva betyr det Ä ha relevante datastrukturer i toppen av siden? Snakker vi eksempler pÄ ekte verdier, typisk maps? Eller en Clojure spec? Eller funksjoner som opererer pÄ datastrukturen? Jeg hadde satt pris pÄ et eksempel!

teodorlu12:01:42

Takk!

😊 1
magnars12:01:38

Det er spesielt mye slikt i Adventur-kodebasen 😅

👍 1
augustl12:01:35

sÄnne ting og liker jeg Ä ha hÞyt oppe i namespacet (vil helst slippe Ä trenge Ä ha dem i det hele tatt, men)

teodorlu12:01:21

@U0MKRS1FX jeg tror ikke jeg henger helt med; bruker du get-form-funksjonen som et eksempel pĂ„ hva et “individ” er og hva et “form” er i navnerommet sau.individkort.handlers.fane-basis-handlers?

augustl12:01:06

ja, get-form tar data fra et API og gjĂžr det om for data til GUI-et (“form” er den tingen som GUI-et jobber pĂ„)

👍 1
leifericf19:01:07

I tillegg til det @magnars nevnte ovenfor, liker jeg at funksjoner har en logisk rekkefĂžlge utifra hvordan de er brukt. For eksempel, hvis fun-a kaller pĂ„ fun-b og deretter fun-c, liker jeg at fun-b (som blir brukt fĂžrst) er nĂŠrmest fun-a, og fun-c ovenfor der igjen. SĂ„nn at det blir mer intuitivt hvor langt jeg mĂ„ skrolle oppover for Ă„ lese implementasjonen av de funksjonene hvis nĂždvendig. Men det er jo ikke alltid et lineĂŠrt bruksmĂžnster, sĂ„ det lar seg ikke alltid gjĂžre, og da kicker OCD-en inn for fult 😂 Jeg har commits hvor jeg kun har flyttet funksjoner oppover eller nedover, og rullet tilbake igjen, haha

leifericf19:01:42

Egentlig er jeg alt for opptatt av slike ting. Det er nesten et problem 😅 Jeg fĂžler ofte at jeg bruker alt for mye tid pĂ„ Ă„ organisere koden uten at det gir spesielt stor verdi. Men det er utrolig tilfredsstillende nĂ„r det blir bra.

leifericf19:01:01

Jeg gjÞr det nÄr jeg skriver pÄ norsk og engelsk ogsÄ. Det er nesten skammelig hvor mange ganger jeg redigerer en melding pÄ Facebook, LinkedIn, Slack, etc. Bare for Ä legge til eller fjerne et komma, etc.

❀ 1
magnars15:01:04

🙌

🙌 5
🎉 3
slipset15:01:31

Har vel fiksa pÄ en doc-string eller noe da?

💅 6
🎉 2